Actueel bij PeZo

Servicekosten: Een complex vakgebied vraagt om een slimme samenwerking

Toen Remco Hoogeveen en Arjan Pezarro elkaar in 1999 ontmoetten, hadden ze nog geen idee dat hun wegen zich jaren later opnieuw zouden kruisen binnen de markt van service- en warmteadvies. Vandaag gaan we in gesprek met Remco over deze samenwerking. 

Remco is oprichter van Billz, een bureau dat zich ook volledig richt op service- en warmtekosten. En hoewel Remco en PeZo feitelijk elkaars ‘concurrenten’ zijn, werken ze structureel samen. En dat is geen toeval. “We vullen elkaar aan en delen kennis. Als ik een piek in mijn werk heb, vraag ik of Arjan kan bijspringen en andersom”, vertelt Remco.
De wereld van service- en warmtekosten is complex. “Het raakt elke afdeling binnen een corporatie, van techniek tot juridische zaken en van communicatie tot de administratie,” legt Remco uit. Toch ontbreekt het bij veel organisaties aan voldoende kennis, zeker op tactisch en strategisch niveau. De grootste uitdaging is de beperkte kennis en expertise van een organisatie die nodig is voor een eerlijke en transparante afrekening.

Outsourcing: grip op processen, rust in de organisatie

Dit gat proberen Billz en PeZo gezamenlijk te dichten, door onder andere outsourcing van servicekosten aan te bieden. Outsourcing is volgens Remco een steeds aantrekkelijker oplossing voor woningcorporaties. 

“Wij nemen, tegen een vast bedrag, het volledige administratieve proces van servicekosten op ons. Dit betekent: geen uurtje-factuurtje, maar een volledige ontzorging en grip op de kwaliteit van de afrekeningen.” Het resultaat is merkbaar: klanten ervaren hierdoor de voordelen van een heldere administratie, geoptimaliseerde interne processen, effectieve communicatie met huurders en een nauwere aansluiting van het beleid op de dagelijkse praktijk.

Een traject duurt al snel anderhalf tot drie jaar. In deze tijd brengen Remco en Arjan samen het proces in kaart, identificeren quick wins, implementeren verbeteringen, trainen medewerkers en toetsen of het beleid nog aansluit bij de praktijk. “Het is geen eenmalige ingreep, maar een zorgvuldig proces dat we goed borgen binnen de organisatie.”

“De grootste uitdaging is de beperkte kennis en expertise van een organisatie die nodig is voor een eerlijke en transparante afrekening.”

Een branche met grote impact

Wat maakt servicekosten zo’n onderbelicht vakgebied? Remco: “Er is geen specifieke opleiding voor deze branche. Het werk wordt daarnaast vaak gezien als administratief werk, terwijl je juist veel vakkennis nodig hebt, zoals over de wetgeving en technische aspecten. Het afbreukrisico is namelijk groot. Eén fout in een afrekening en je hebt tientallen boze huurders aan de lijn.”

Dit gebeurt in de praktijk veel, terwijl het doel juist is om de huurder zo tevreden mogelijk te houden. Dat vraagt om helderheid, empathie en technische kennis. “Wij helpen corporaties om de organisatie en de huurders goed uit te leggen hoe de kosten zijn opgebouwd en waar het verbruik vandaan komt. Dit doen we door onder andere te kijken naar de warmteregeling in de woning, installatie-instellingen en het energieverbruik.”

“Eén fout in een afrekening en je hebt tientallen boze huurders aan de lijn.”

PeZo zorgt voor helderheid in een complex proces

Wat Remco het meest waardeert aan PeZo? “Arjan weet complexe informatie eenvoudig te communiceren. Dit zie je terug in de online communicatie, maar ook in de gesprekken met opdrachtgevers. Hierdoor is de informatie voor iedereen begrijpelijk.”

“Daarnaast werkt Arjan effectief, is betrokken en heeft dezelfde missie als ik: het proces verbeteren én de huurder daarbij centraal stellen.”

Benieuwd wat PeZo voor jouw organisatie kan betekenen? Ik denk graag met je mee over hoe jouw processen efficiënter, transparanter en klantgerichter kunnen worden ingericht. Neem hier contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.